Ruben Santiago va néixer a Sarria (Lugo), viu i treballa entre Barcelona i Madrid.
El seu treball planteja qüestions que van des de l’anàlisi dels mecanismes generadors de coneixement a la concessió consensuada del valor simbòlic, així com un anàlisis crític dels esquemes de regulació i poder, tot per mitjà d’instal·lacions, projectes site specific, mecanismes online, vídeos, objectes i intervencions a l’espai públic.
A la seva primera exposició a la Galeria Llucià Homs Ruben Santiago el projecte Silver Spoon, un projecte específic que es desenvolupa per mitjà de tècniques i suports diversos. El títol de l’obra fa referència a l’expressió néixer amb cullera de plata, frase que habitualment s’empra per a referir-se a la riquesa i, de manera més concreta, als béns i privilegis heretats per dret de naixement.
Partint d’una intensa sobrietat formal, aquest projecte de Ruben Santiago planteja un enunciat crític sobre les bases històriques de la propietat privada coma pre-venda i dret, tal i com foren formulades a la fase final de l’època feudal i que, des de llavors configuren l’essència axiomàtica dels sistemes de treball i possessió propis de les societats contemporànies.
“Silver Spoon” constitueix la continuació de la línia d’investigació encetada a treballs anteriors, especialment del seu projacte “Pax”, que ha estat realitzant en els darrers anys, en un procés que s’inicia amb la recuperació de cadàvers de colom momificats de manera natural en indrets molt concrets dels carrers del centre de Barcelona. Després de sotmetre aquestes restes orgàniques a un elaborat procés de reconstrucció i electròlisi les mòmies reben un recobriment metàl·lic de coure i plata que ens remet a reflexions contemporànies sobre l’escultura, la seva relació amb l’espai, el pas del temps i la cessió consensuada de valor.
Sota aquesta nova aparença, en què l’elecció de materials cobra una forta intencionalitat discursiva, els cadàvers originals, transfigurats en objectes excepcionals, són restituïts a les ubicacions originàries on foren trobats, deixant a l’atzar la possible troballa per part d’un hipotètic i desconegut espectador.
En el cas de Silver Spoon, el material base també són els cadàvers de colom momificats, però amb una diferència substancial, el seu origen. En aquest cas, enlloc d’haver estat recuperats entre les escletxes d’un entramat urbà, els 30 coloms que es presenten a la Galeria Llucià Homs, provenen d’una única localització, l’àtic d’una vivenda on va instal·lar-s’hi una nombrosa colònia d’ocells provinents d’un colomar proper.
Com a reacció a aquesta apropiació de l’espai els seus propietaris, van segellar des de l’exterior totes les sortides possibles, confinant els 30 coloms que hi havia a al seu interior a un ambient hermètic on, finalment, moriren. Els seus cadàvers, momificats per les condicions específiques del lloc, foren recuperats per l’artista i sotmesos a les tècniques de metal·lització abans esmentades. Les atractives aus d’argent resultants oculten dins seu les restes orgàniques, ara salvaguardades del pas del temps per una asèptica capa de metall noble.